علامه مجلسی

داستانهای بحارالانوار را در واقع باید جز خواندنی ترین و آموزنده ترین بخش های کتاب ازشمند و معتبر بحارالانوار علامه بزگوار مجلسی قلمداد نمود.

محتوای معنوی و علمی کتاب به راستی تداعی گر معنای عمیق نام آن ( دریاهای نور ) است .  

علامه فقیه محمد باقر مجلسی در تاریخ 1037 هجری قمری در اصفهان دیده به جهان گشود و بعد از هفتاد و سه سال خدمت به اسلام  و عالم تشیع و گرد آوری بزرگترین روایی شیعی  به دیدار حق شتافت  و در اصفهان جنب مسجد عتیق به خاک سپرده شد . مرقد ایشان اکنون مورد عنایت و توجه دوستداران و شیفتگان آن عالم ربانی است .

 علامه مجلسی به عنوان فردی پارسا و عالم به آداب اسلامی همواره اهدا گر مجالس و مراسم دینی و عبادی شناخته شده است . علی رغم نفوذ آن عالم جلیل آنقدر در دولت صفوی ومیان مردم از تعلقات دنیوی مبرا بوده و با تواضع و معنویت و تقوای کامل زندگی می کرد علامه مجلسی جامع علوم اسلامی بود و در تفسیر حدیث فقه اصول تاریخ رجال و در آیه سر آمد روزگار خود محسوب می گشت بر خی مانند صاحب حدایق ایشان را از بعد شخصیت علمی در طول تاریخ اسلام بی نظیر دانسته اند.

محقق کاظمی در مقابیس می نویسد :( مجلسی منبع فضایل و اسرار و فردی حکیم و شناور در دریای نور و غیره بود و مثل او را چشم روزگار ندیده است )

درست به دلیل همین فضایل و خصوصیات بوده است که علامه بحر العلوم و شیخ اعظم انصاری او را

((علامه )) می خوانند .

آگاهی علامه مجلسی  به علوم عقلی و علومی چون ادبیات و لغت ریاضیات  جغرافیا  طب  نجوم و غیره از مراجعه به آثار و کتابهای وی به خوبی معلوم می گردد که مثلا همین کتاب بحار الانوار که در حکم دایره المعارفی عظیم و ارزشمند و گنجینه بی پایان معارف اسلامی است .  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.